روز چهارم خرداد ۱۳۹۳ فرهنگسرای اندیشه در تهران میزبان نخستین همایش و جشنواره معماری ایرانی اسلامی بود. این برنامه شامل بخش هایی نظیر اختتامیه مسابقات و ایده پردازی ها، کارگاه ها و سخنرانی ها و نمایشگاه بود. از سوی مسئولین برگزاری نقاشی سه بعدی به عنوان سبکی جدید و جذاب برای مخاطبین به عنوان یکی از بخش های اصلی این همایش انتخاب شد، تا در روز همایش مخاطبان در محل برگزاری شاهد یک نقاشی سه بعدی خاص با موضوعی مرتبط باشند. صال‌سو آرت زمان بسیار کوتاهی را برای آماده سازی و طراحی تا روز همایش در اختیار داشت. بنابراین در حرکتی خلاقانه و جسورانه پیشنهادی خاص که تا آن زمان اجرا نشده بود، مطرح کرد. آن نحوه اجرای خاص نیز مورد قبول واقع شد.

web1 t نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی

از آن رو که در اجرای نقاشی های سه بعدی برای بینندگان، بیشترین جذابیت را مراحل کشیدن نقاشی در بر دارد. نحوه انجام این پروژه به سوی اجرای چند ساعته نقاشی سه بعدی در مقابل بینندگان پیش رفت. جذابیت اجرای این پروژه برای صالح سخندان تا همین جا کافی نبود و تاکید بر اجرای بداهه داشت. یعنی اجرای نقاشی بدون طرح قبلی و انتخاب ترکیب بندی، رنگ ها و همه چیز در لحظه اجرا  نقاشی سه بعدی ! این کار به دلیل ساعات کمی که برای اجرای نقاشی در اختیار بود، ریسک بسیار بزرگی محسوب می‌شد.

بادگیر یزد به عنوان نمادی ایرانی در هنر و مهندسی معماری ، نشانی شاخص به شمار می‌آید. بنا بر این این سوژه برای اجرا در نخستین همایش و جشنواره معماری ایرانی اسلامی انتخاب شد. یک خانه ایرانی با معماری نواحی مرکزی، حیاطی بزرگ، حوضی پر آب و سروی بر افراشته که از زمین بیرون آمده به همراه بادگیری بلند. اینها ایده اولیه برای اجرای این نقاشی سه بود.

صالح سخندان در مورد تغییر محل اجرای نقاشی اینطور می گفت «روز سوم خرداد یعنی یک روز مانده به اجرای اصلی وسایل مورد نیاز و جانمایی تایید شد. از ابتدا قرار و تاکید ما بر اجرای نقاشی در فضای باز پارک اندیشه بود چرا که علاقه مند بودیم افراد بیشتری نقاشی سه بعدی را از نزدیک ببینند و با آن عکس بگیرند. اما شرایط  جوی حاکم در بهار همه محاسبات را تغییر داد. شب قبل از پروژه طوفان خیلی شدیدی شد. غرفه های نمایشگاه را واژگون کرد و تا صبح باران می‌بارید. قصد استفاده از پاستل گچی را داشتم و ممکن بود با مختصر بارانی نتیجه ساعت ها کار از بین برود. بنابراین صبح به همین دلیل فضای داخلی فرهنگسرای اندیشه را برای اجرای نقاشی سه بعدی انتخاب کردیم.»

کارهای ابتدایی از قبیل انتخاب دقیق نقطه دید، استقرار دوربین، چسباندن مقوا در ساعات ابتدایی صبح شروع شد. کار اصلی نقاشی نیز حوالی ساعت ۹ صبح آغاز گردید. همیشه مراحل ابتدایی اجرای نقاشی های سه بعدی از سخت ترین بخش ها است. چرا که طراح در حال تلاش برای به دست آوردن نسبت ها و اندازه و طرح اولیه است ، ولی افراد دیگر هیچ نتیجه ای را تا چند ساعت نمی‌بینند. پس روی کار قدم میزندد و کلی سوال می‌پرسند!

در اجرای نقاش های یک روزه یا اصطلاحا فستیوالی که قرار بر ماندگاری اثر نیست از رنگ ها و متریال های موقت استفاده می‌شود. به همین دلیل برای سرعت بخشیدن در اجرای نقاشی پاستل گچی انتخاب شد. همچینین در این پروژه ها نقاش تاکید زیادی بر جزئیات نمی‌کند. ابعاد این نقاشی در حدود ۱۰ متر مربع مساحت داشت. اجرای این نقاشی تنها در حدود پنج ساعت برای مسئولین و مخاطبان بسیار جذاب و در نوع خود رکوردی محصوب می‌شد.

نقاشی سه بعدی بادگیر یزد، نماد معماری و مهندسی ایرانی؛ پس از اتمام پذیرای عکاسی بیش از ۴۰۰ نفر بود. همچنین در ساعات پایانی روز میزبان شهردار محترم منطقه هفت تهران جناب آقای دکتر نگهبان و دبیر همایش جناب آقای دکتر تولایی بود. شهرداد منطقه هفت و مشاوران تاکید و توجه ویژه ای براجرای آثار خطای دید، به ویژه نقاشی سه بعدی در سطح منطقه  داشتند.

001 e1401442076523 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی


004 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی 006 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی 013 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی 014 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی 017 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی 019 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی 027 e1401442095962 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی 029 e1401442326804 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی 030 e1401442381838 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی 031 e1401442364755 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی 032 e1401442401995 نقاشی سه بعدی بادگیر یزدی