در ماه اکتبر تبلیغی از هوندا منتشر شد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. در این تبلیغ که معرفی محصول جدید کمپانی هوندا یعنی اتومبیل دیزلی ۱/۶ لیتری CR-V میباشد شاهد تصاویری هستیم که به خوبی توانسته مفهوم شعار این محصول را منتقل کند. در این ویدئو هشت سکانس اصلی را را شاهد هستیم که هر کدام با دستمایه قرار دادن خطای دید توانسته اند به توانایی های این محصول جدید اشاره کنند. گرچه در تمام پروژههای این ویدئو از قوانین و تصاویر شناخته شده استفاده شده اما اجرای هوشمندانه، دقیق همراه با ظرافت و تدوین خوب توانسته نتیجه ای را حاصل کند تا عنوان بهترین تبلیغ اتومبیل در سال ۲۰۱۳ را از آن خود کند. غیرممکن ممکن شد شعار “An Impossible Made Possible” در لحظه پایانی تبلیغ پیوند دهنده تمام تصاویر و حقه های خطای دید نمایش داده شده و ارتباط آنها با یک اتومبیل میباشد، اتومبیلی که از موانع غیر قابل باور یا غیرممکن عبور میکند.
http://www.aparat.com/v/Sb3jH
۱- چند نفر مشغول عبور از موانع و پریدن از روی ستون ها میباشند. بیننده باور فکر میکند که اتومبیل واقعا در آن شرایط ایستاده است. اتومبیل شروع به حرکت میکند، بینده و تمام آن افراد از اتفاقی که رخ داده متعجب میشوند. اما با حرکت دوربین و تغییر فرم تصویر همه قضاوتها عوض میشود. در این قسمت اصلاحا یک نقاشی سه بعدی که گونه ای از نقاشی و گرافیک دگرگون میباشد اجرا شده است. ابعاد تخمینی این نقاشی بیش از ۱۰۰ متر مربع است که با یک زاویه دید و در ارتفاع نسبتا زیاد طراحی شده است. اراداتی به این قسمت میتوان وارد کرد از جمله انتخاب نا مناسب رنگ و همچنین زمان نامساب فیلم برداری به دلیل وجود نور طبیعی که باور پذیر بودن این صحنه را کمی دچار ضعف میکند.
۲- در صحنه دوم این تبلیغ اتومبیل به ستون های بتونی نزدیک شده و از روی آنها عبور میکند. دوربین حرکت کرده و با تغییر شکل دادن سه ستون ابتدایی بیننده متوجه اشتباه خود میشود. در این قسمت از استیکر های چاپ شده سه بعدی استفاده شده است. در این صحه همه چیز بسیار عالی انتخاب شده است؛ زاویه نور، بازتاب استیکرها و موقعیت آنها. اما در این قسمت کمی تاخیر در حرکت دوربین به کنار تا لحظه ای که اتومبیل به ستون ها برسد میتوانست زیبایی ایت صحنه را چندین برابر کند. البته این امر به دلیل انتخاب نا مناسب نقطه دید استیکر ها میباشد یعنی قرار گرفتن دوربین در مسیر حرکت اتومبیل.
۳- کمی فوت کردن کافیست تا اتومبیل و مرد به ظاهر اسباب بازی را به حرکت درآورد. استفاده از تکنیک پسپکتیو در این صحنه این فکر را به ذهن ما میرساند. اما کمی بعد با حرکت دوربین و اتومبیل همه چیز تغییر میکند. اتومبیل از نزدیک میشود و همان زن از میان میز عیر عادی عبور میکند و سوار ماشین میشود. در صحنه حتی توجه به بازتاب نور و تفاوت رنگ میز و زمین گرچه هردو سفید به نظر میرسند این صحنه را عالی میکند. (پشنهاد میکنم این ویدئو را در این رابطه ببینید)
۴- مردی که به سادگی از روی یک مجسمه عبور میکند. دوربین حرکت میکند. بیننده توقع دارد حداق دوچرخه کنار تصویر حقیقی باشد. اما هیچ کدام از اشیاع واقعی نیستند؛ نه تنها مجسمه بلکه پلهها، افراد و سایه ها. در این قسمت باز هم از ورق های چاپ شده استفاده شده است.
۵- یکی از چالش بر انگیز ترین بخش های این تبلیغ عبور غیر قابل باور اتومبیل از میان یک دروازه است. در این قسمت ماکتی عظیم طراحی شده است، این ماکت با در نظر گرفتن نقاط برسپکتیو طراحی شده و ظاهر حقیقی آن همانند یک ۸ میباشد.
۶- این قسمت را میتوان بهترین صفحه از نظو طراحی خطای دید نامید. ظرافت در طراحی و باور پزیری این ماکت به قدری خوب است که هرکسی را به استفاده از جلوه های ویژه مشکوک میکند. این ماکت که بر اساس قاعده اتاق آمس طراحی گردیده است، دارای جزئیات بسیاری میباشد که در فیلم پشت صحنه میتوان دید.
۷- معلق ماندن اتومبیل و آن مرد کت و شلوار پوش بسیار جذاب از آب در آمده است. سایه مرد چیزی جز یک تکه پارچه نیست اما سایه اتومبیل به دلیل بزرگی مساحت آن و وجود سایه اضافی طرحی نو محسوب میشود. استفاده از آینه برش خورد برای حذف سایه اتومبیل بسیار خلاقانه و کمتر دیده شده بود.
۸- و اما طراحی لوگوی CR-V که به شکل ۷ قطعه مجزا طراحی شده است، به گونه ای تنها در لحظه آخر که دوربین به نقطه دید میرسد قابل تشخیص میباشد.
در ویدئوی زیر میتوانید قسمتهایی از مراحل ساخت این تبلیغ را ببینید
عوامل تولیدی این تبلیغ کارفرما: هوندا آژانس: mcgarrybowen لندن مدیران اجرایی خلاقیت: پل اردن، آنگوس ریزه کپیرایتر: ریچارد هولمز مدیر هنری: رمکو گراهام برنامه ریز: مکس کندی تولید کننده آژانس: ریچارد فایرمینگر شرکت
تولید: Gorgeous کارگردان: کریس پالمر تدوین: پل وات پس تولید: The Mill نقاش: سیموس اوکانه VFX: تام اسپارک صوت: Parv Thind آژانس رسانه: Starcom